Kritik af 'Den blå kaftan': Den usynlige tråd

Oti Rodriguez MarchanteFØLGE EFTER

Den marokkanske manuskriptforfatter og instruktør Maryam Touzani præsenterer sin anden film (hun udgav 'Adam' for tre år siden) og bekræfter hendes ekstraordinære fortællepuls og udsøgte smag i måden at afslutte en kompleks, intim, menneskelig historie. Udvikling i store rum, huset, hvor et modent par bor og den lille skrædderbutik, de driver i medinaen i Salé, en by i Marokko, hvor han udøver sin bemærkelsesværdige finesse og tålmodighed til fremstilling af dyrebare beklædningsgenstande og hun de andre kvaliteter, som ikke er finesse eller tålmodighed, for at virksomheden kan fungere. Deres forhold er udsøgt, tæt, kærligt, men historien ønsker at afsløre nogle hemmeligheder om dem.

Der er ingen sømme uden tråd, kameraet, lyset, atmosfæren, deres fortolkning... alt er beregnet med intelligens og følsomhed.

Instruktøren forbereder sin historie med samme udsøgte og ro, som Halim, ægtemanden, forberedte sit lille kunstværk med en blå kaftan, den meget besværlige og værdsatte feminine kjolepris, som han har fået tildelt; hver tråd, hver fold, hvert sting i kammeret antyder mandens hemmelige tilstand, hvis homoseksualitet er usynlig undtagen for hans egen kone, Mina, med hvem han deler alt, hvad et par kan dele, inklusive hendes 'hemmelighed', noget end angst indeni, og at historien vil afsløre uden stridighed i det rigtige øjeblik.

Der er ingen sting uden tråd, kameraet, lyset, atmosfæren, fortolkningen af ​​dem..., alt er beregnet med intelligens og følsomhed, så man forsøger at binde de usynlige tråde i deres forhold, endda så de fortolker i deres egen måde, hvad filmen tillader det at blive tydeligt, såsom hans små flugter til "hammam", de offentlige bade, eller hendes humørsvingninger eller tilstedeværelsen af ​​den unge skrædderlærling i butikken... Men hvad er vigtigt er, hvad instruktøren ser på, som ikke er deres 'problemer', 'hemmeligheder' eller 'sygdomme', men det bevægende forhold og attitude mellem dem, og sporet af bitre, men også søde rester, som de efterlader til hinanden. Skuespillerne, Saleh Bakri og Lubna Azabal, har ekstrem præcision i deres konstruktion af karakteren; hun, af absolut præcision, og han, af forbløffende værdighed. Og stoffet af det, der fortælles, har den bløde kvalitet at røre ved, men med en uhyggelig antydning til øjet. Det er langt fra bare endnu en film.