Kritik av 'Den blå kaftanen': Den osynliga tråden

Oti Rodriguez MarchanteFÖLJ

Den marockanska manusförfattaren och regissören Maryam Touzani presenterar sin andra film (hon släppte 'Adam' för tre år sedan) och bekräftar hennes extraordinära berättarpuls och utsökta smak i sättet att avsluta en komplex, intim, mänsklig historia. Utvecklas i stora utrymmen, huset där ett moget par bor och den lilla skräddarbutiken de driver i medinan i Salé, en stad i Marocko, där han utövar sin anmärkningsvärda finess och tålamod för tillverkning av dyrbara plagg och hon de andra egenskaperna, som inte är finess eller tålamod, för att verksamheten ska fungera. Deras förhållande är utsökt, nära, kärleksfullt, men historien vill avslöja några hemligheter om dem.

Det finns inga stygn utan tråd, kameran, ljuset, atmosfären, deras tolkning... allt är uträknat med intelligens och känslighet.

Regissören förbereder sin berättelse med samma utsökthet och lugn som Halim, maken, förberedde sitt lilla konstverk med en blå kaftan, det mycket mödosamma och uppskattade kvinnliga klänningspriset som han fått i uppdrag; varje tråd, varje veck, varje stygn i kammaren antyder mannens hemliga tillstånd, vars homosexualitet är osynlig utom för hans egen fru, Mina, med vilken han delar allt som ett par kan dela, inklusive hennes "hemlighet", något än ångest inombords och som historien kommer att avslöja utan stridighet i rätt ögonblick.

Det finns inga stygn utan tråd, kameran, ljuset, atmosfären, tolkningen av dem..., allt är beräknat med intelligens och känslighet så att man försöker knyta de osynliga trådarna i deras förhållande, även så att de tolkar i på sitt eget sätt vad filmen låter det bli uppenbart, som hans små rymningar till "hamam", de offentliga baden, eller hennes humörsvängningar, eller närvaron av den unga skräddarlärlingen i butiken... Men, vad är viktigt är vad regissören tittar på, som inte är deras "problem", "hemligheter" eller "sjukdomar", utan det rörande förhållandet och attityden mellan dem, och spåret av bittra men också söta rester som de lämnar åt varandra. Skådespelarna, Saleh Bakri och Lubna Azabal, har extrem precision i sin konstruktion av karaktären; hon, av absolut precision, och han, av häpnadsväckande värdighet. Och tyget av det som sägs har den där mjuka kvaliteten vid beröring men med ett läskigt förslag för ögat. Det är långt ifrån bara ännu en film.