En dommer ber Høyesterett ta en uttalelse fra nestleder Casero for påstått prevariasjon

Nati VillanuevaFØLG

Lederen av Retten i første instans og instruksjon nummer to i Trujillo (Cáceres) har sendt en begrunnet uttalelse til Høyesteretts andre kammer der han ber om at en uttalelse tas fra varamedlemmene Alberto Casero, innenfor rammen av en sak der etterforskningen fortsatte. I et kort fremmet av El Plural som ABC har hatt tilgang til, avslutter dommeren etterforskningen som angår henne i håp om at Casero, i egenskap av nasjonal stedfortreder, som muliggjorde godkjenningen av arbeidsreformen med sin feilaktige stemme, vitne for Høyesterett. Påtalemyndigheten ba dommeren om å reise denne begrunnede uttalelsen når han så kriminalitetsrater mot parlamentarikeren.

Etterforskningen refererer til angivelig uregelmessige kontrakter i hans tid som ordfører i Trujillo, med henvisning til årene 2017 og 2018 og som kom frem da konsistoriet skiftet eier og forskjellige selskaper begynte å kreve penger. Fra saksbehandlingen som er utført, oppstår deltakelsen av Alberto Casero som ordfører "i kontraktene som er skissert og identifisert (...) utelater den lovlig etablerte prosedyren." Blant disse kontraktene refererer dommeren til den automatiske rådhuset med en rådgiver for å betjene kvinner som er ofre for kjønnsvold. Noen tjenester som visstnok aldri ble utført, men som han tok betalt for. Han gjorde det gjennom "fire fakturaer for et beløp på 6.120 euro som tilsvarer øktene han hevdet å ha gjennomført fra mars til juni". Som en fortsettelse signerte Casero en mindre psykologikontrakt med en varighet på ett år til et beløp på 18.000 XNUMX euro.

«Personen som ble undersøkt har ikke informert eller gitt bystyret den underskrevne kontrakten, det ble heller ikke instruert i kontraktsmappen og heller ikke innhentet rapport fra oppdragsgiver om behovet for tjenesten. Den fant heller ikke at psykologen faktisk leverte tjenester til de som la frem lovforslaget fra juli til oktober 2017, og at de gjorde det slik at aktivitetene knyttet til ofrene for kjønnsbasert vold ble kanalisert gjennom Voldskommisjonen for kjønn, til som det ikke er registrert noen handling» fra psykologen, sier dommeren.

Den andre kontrakten sitert av sorenskriveren er den som er signert med det peruanske handelskammeret for 25.000 XNUMX euro. "Casero informerte ikke de økonomiske eller juridiske tjenestene til Trujillo bystyre, og ga heller ikke en kopi av nevnte avtale til byrådets intervensjon. Den nevnte avtalen ble ikke tidligere godkjent, verken i plenum, eller ved vedtak fra ordførerens kontor, og den ble ikke forelagt offentlig informasjon, og ble heller ikke publisert i BOE», påpeker han.

Den tredje angivelig uregelmessige kontrakten er den "verbalt avtalt" med Bon Vivant Cultural Association, for den årlige Pop Eye-galaen verdt 18.000 XNUMX euro. I dette tilfellet informerte stedfortrederen ikke de kompetente tjenestene til byrådet, han behandlet ikke den administrative kontraktsfilen. Verken å være en mindre kontrakt for import, eller innarbeidet, som det burde, en rapport fra oppdragsgiver som vil motivere behovet for kontrakten og godkjenning av utgiften.

Casero vil heller ikke respektere kontraktsloven til offentlig sektor med kontraktene som er signert med selskapet Ícaro Producciones for 14.303 15.000 euro, for organiseringen av den internasjonale ostemessen, og heller ikke med en annen med Radio Interior SL for XNUMX XNUMX euro, for å bære kommunikasjonen og promoteringen av denne rettferdige.e Offentlig entreprenørvirksomhet.

Høyesterett må nå rapportere om den legger til grunn denne begrunnede uttalelsen og tar en uttalelse fra Casero som etterforsker. Dersom han dermed får anledning til det uten at det er behov for å begjære begjæringen, noe han i hans tilfelle måtte gjøre senere dersom saken mot ham fortsetter ut fra den forklaringen han gir, og han ender opp med å bli prøvde.